HET FOTOALBUM
Uit: BOUWEN DOOR DE EEUWEN HEEN
De Inventaris van het Bouwkundig
Erfgoed:
Dekanale Sint-Martinuskerk, ook
Onze-Lieve-Vrouwebasiliek
(Synchronisatie databank beschermde
monumenten 2006)
.
DE SIMULATIESCHETS VOOR DE DOOPKAPEL
De glas-in-lood invulling van de nieuwe
ramen zijn gebaseerd op modellen uit 15de eeuw. De panelen zullen
uitgevoerd worden in lichtgroen mondgeblazen "Cordolé"-glas terwijl
de afwerking zal gebeuren met een aflijning in zilvergeel. Het
groene glas zal lichtjes gematteerd worden met een fijne laag
"Depoli"-glasverf.
Onder de vier 17de-eeuwse panelen worden twee tekstpanelen
aangebracht die verwijzen naar de huidige
restauratiefase.
.
TEKENS IN DE TIJD - tekstpanelen uit de doopkapel
In het uiterst rechtse
raam van de doopkapel, daterende uit de 15de eeuw, gaat het rechter
tekstpaneel terug tot 1408. Duidelijk en onverbloemd markeerden de
donatoren daarin hun schenking met de volgende
tekst:
"Int jaer ons here
als men schreef MCCCC ende VIII, in meerte, dede maken Jan Rumys
Matys sone was, ende ..... staes sone ende Benedictus syn brueder
tot danckinge ende eer onser liever vrouwen. Bidt voer
hen"
In het linker
tekstpaneel van datzelfde raam werd het "schoon Vlaams" ingeruild
voor plechtig Latijn. De belangrijke duiding met betrekking tot dit
glasraam blijft zo voor het grote publiek verstoken, wat jammer
is.
"Anno Domini
MDCCCLXXXVI antiqua fragmenta diligentium fenestriae ecclesiae
collecta restaurare et in unam fenestram congregare suffit fabrica
ecclesiae divae virgini hallensi et sancto Martino
dicatae." zegt de tekst.
Vertaalt betekent het: "In het jaar des
heren 1886 werden deze oude glaspanelen verzameld, hersteld en in
één vensterraam samengebracht door de kerkfabriek toegewijd aan
Onze-Lieve-Vrouw van Halle en de
Heilige-Martinus."
Daarmee wordt zeer duidelijk gesteld, dat de verschillende panelen
in dit glasraam, oorspronkelijk geen geheel vormden. Het blijft dus
een goed bewaard geheim, hoe het glasraam van Jan Rumys en zijn
mede-donatoren er echt heeft uitgezien! Het is dus zelfs lang niet
zeker of er in dit raam nog panelen aanwezig zijn die tot de
schenking van Rumys en zijnen behoorden ...
Tegelijk moeten er vragen worden gesteld over de wat eigenaardige
zinsconstructie van dit paneel, het is duidelijk dat er lacunes
zijn en je kan je niet van de indruk ontdoen dat bepaalde woorden
mogelijk niet op de oorspronkelijke plaats en volgorde
staan.
.
EEN PROEVE VAN AUTHENTICITEIT
In een vroegere bericht hadden we reeds aangegeven dat niet alle panelen uit het 15de-eeuws raam van de doopkapel tot één geheel behoren. De presentatie zoals we ze nu kunnen zien dateert uit de jaren zeventig van de 19de eeuw. Hoe de schenking van van Jan Rumys en zijn mede-donatoren er echt heeft uitgezien zullen we nooit weten. Dat is jammer, maar tegelijk is het een klein wonder dat zoiets kwetsbaar als glas, vrijwel onbeschermd, 600 jaar overleeft.
Dit was enkel mogelijk omdat Halle gedurende 6 eeuwen zorg voor dit patrimonium heeft gedragen. Zorg die onvermijdelijk zijn sporen achter liet. Gedurende 600 jaar werd dit paneel hersteld, werden gebroken stukken van breuklood voorzien of zelfs volledig vervangen en werd het paneel van nieuw lood voorzien. Afgezien van calamiteiten, waren de glas-in-loodpanelen elke 50 à 70 jaar "aan onderhoud" toe. Op die momenten kwam telkens de authenticiteit van het kunstwerk in gevaar.
Ook het tekstpaneel uit 1408 is daaraan niet ontsnapt. De rood gemarkeerde glasstukken in de afbeelding onderaan, geven aan welke tekstfragmenten nog authentiek zijn. Alle anderen dateren uit de 19de eeuw.
- Uit bibliografische bronnen weten we dat de tekst in de loop der tijd verschillende veranderingen heeft ondergaan. Alleen al uit de 19de eeuw zijn er 3 versies gekend:
- In1836: In 't jaer ons Here als men schreef MCCCC ende VIII......... danneerte.......... make Jan Rumers Matys sone, was donnant vonnis Staramp ende Benedictus sin brueder ter eere Onser Vrouwe van Halle.
- Voor 1879: int jaer ... he ... als men screef M:CCC ... ende VIII..... neerte...maken Jan rum ... matij ... sone was donn ... Sta ... ende benedictus sin ..................
- Na 1879 (huidige): Int jaer ons here als men screef MCCCC ende VIII in meerte, dede maken Jan Rumys Matys sone was, ende... staes sone ende Benedictus syn brueder tot danckinge en de onser liever vrouwen.
Bij velen zal de vraag rijzen hoe de authenticiteit of de datering van de glasstukken bepaald werd. In de meeste gevallen kan dit louter door visuele waarneming gebeuren. Glas doorstaat "de tijd" niet ongeschonden. Vooral klimatologische omstandigheden laten hun sporen achter in de vorm van glascorrosie. Het exacte proces zal ik binnenkort eens toelichten, dat wordt voor de lezer wellicht "effe doorbijten" maar zeer interessant ... want in wezen lost glas op in water! Glascorrosie begint met iriserende oppervlakken, later gaan die over in witte puntjes of vlekken en in een verder gevorderd stadium ontstaan er gewoonweg kleinere of grotere putjes in het glas.
..
...
A B - Klik op de afbeelding om een vergroting
C D
Laten we de bovenstaande afbeeldingen bekijken (klik op de foto's om ze te vergroten):
- A. In deze afbeelding krijgen we twee regels in beeld, alle kalibers (glasstukken zijn authentiek, met uitzondering van het stuk linksonder "sone". Dat stuk dateert uit de 19de eeuw.
- B. Alle kalibers vertonen "stipjes", maar wanneer we dit stuk bij doorvallend licht bekijken, zien we dat de structuur ervan onsamenhangend is en dat de stipjes als het ware stukjes uit de tekst hebben gevreten.
- C. Bij opvallend licht wordt alles veel duidelijker, op vele plaatsen zijn de stipjes al putjes geworden. In de 19de eeuw werden deze originele stukken opnieuw geschilderd en gebakken (op 630°C!), desondanks gaat ook daar het corrosieproces gewoon door.
- D. En nu de stipjes op de 19de-eeuwse glasstukken ... er zijn inderdaad stippen ... maar het zijn gebrandschilderde stippen! Wellicht heeft de restaurator-glazenier van deze stukken niet de intentie gehad de bezoeker te misleiden, deze "visuele truc" heeft naar alle waarschijnlijkheid enkel de bedoeling gehad om de nieuwe invullingen beter te integreren in het bestaande geheel. Deze techniek werd trouwens over het hele raam toegepast.
- .
HALLE, TEKENS VAN ONZE TIJD - nieuwe tekstpanelen.
Tradities zijn om gevolgd te worden,
daarom zal bij de afsluiting van de nog lopende restauratiefase,
eveneens "een merkteken in de tijd" worden achtergelaten. In het
raam met de vier 17de-eeuwse panelen, uit de doopkapel, worden twee
nieuwe panelen geplaatst die moeten herinneren aan de niet
aflatende inspanningen die door de huidige generatie heeft geleverd
om het schitterende patrimonium van de Sint-Martinusbasiliek aan de
komende generaties door te geven.
Het bovenstaande modellen werden goedgekeurd. De tekst werd gezet
in "Dauphin" en zal geschilderd worden op mondgeblazen
"Cordolé"-glas. De brandschildering zal ook hier bestaan uit
zilvergeel, een fijne laag "Depoli" en donkerbruine contourverf
voor de teksten.
.
HALLE DE NIEUWE TEKSTPANELEN - schilderen op glas
Glasverven worden in poedervorm
toegeleverd. Deze poeders kunnen dan met water of met olie vermengd
worden. Om een mooie uitvloei van de glasverf te bekomen is het van
belang om "nat-in-nat" te werken. Daarom wordt er gewerkt met een
zogenaamde "armbrug". Op deze manier heeft de hand voldoende steun
zonder het glas aan te raken. Een beetje schilderen op afstand dus!
Op bovenstaande foto zie je hoe de glasstukken op het model werden
gelegd om de letters over te zetten.
Zoals alle andere nieuwe panelen werden
vooraf alle glasstukken al voorzien van een ingebrande matterende
"depoli-laag". Omdat op het model de letters donker gekleurd zijn
is het niet altijd mogelijk om te controleren of de verf overal
gelijkmatig is aangebracht. Dat gebeurd in een tweede fase. Doordat
we hier gewerkt hebben met een olieachtig voorlopig bindmiddel,
blijft de schildering voldoende lang nat om de stukken "nat-in-nat"
af te werken.
Tenslotte waren de glasstukken klaar om
gebakken te worden op 630°C. Een dergelijke "ovencyclus", van
opwarmen tot gecontrolleerd afkoelen tot 450°C, duurt het ongeveer
5 uur. Vervolgens zijn er nog eens een zes-tal uur nodig om de
stukken langzaam te laten afkoelen tot 45°C. Dan mogen ze eindelijk
uit de oven. Ongeduld wordt onverbiddelijk
afgestraft.
Alle nieuwe panelen in de doopkapel
worden voorzien van gele boordjes. Er werd echter niet gekozen voor
geel glas, maar voor gebrandschilderde stukken met zilvergeel. Hier
werd de glasverf telkens van licht naar donker gezet, waardoor een
subtiel, speels effect ontstaat.
.
HET 17de-EEUWS GLASRAAM VAN PHILIPS IV
De persoon die op de vier 17de-eeuwse
panelen uit de doopkapel van de basiliek staat afgebeeld, wordt
door algemeen aangenomen, als Filips IV - koning van Spanje
geïdentificeerd. Filips IV staat hier knielend afgebeeld voor een
bidbankje, vergezeld van zijn patroonheilige.
Naar alle waarschijnlijkheid maakten deze 4 panelen deel uit van
een groter geheel. Deze glas-in-loodpanelen kregen in de loop van
de afgelopen jaren een zorgvuldige conservatie- en restauratie
behandeling. In de eerstvolgende weken zal de restauratie van de
doopkapel afgerond zijn en kunnen de ramen teruggeplaatst worden.
Als alles volgens plan verloopt zullen de panelen tegen de Open
Monumentendag terug te bewonderen zijn.
In de loop van de komende weken zal de problematiek van deze
restauratie op een aantal punten toegelicht
worden.
.
DE PLAATSING: race tegen de tijd
DECEMBER 2005: De kerstkaart van het KIK
Een leuke verassing was het afgelopen
kerst! Het koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium plaatste
één van de 15de-eeuwse panelen die we voor de Basiliek van Halle
restaureerden, op hun kerstkaart. Op deze manier werd een stukje
restauratie wat door onze handen ging, de wereld
ingestuurd.
Zie hier
voor de digitale versie van
de kaart!
.